Van denken naar doen in geen stappen
hoe de aggregatiemens ons tot vernieuwende inzichten brengt

 

Denken en doen volgen elkaar niet logisch op maar bestaan naast elkaar. En beide kunnen zowel on­afhankelijk van elkaar functioneren als el­kaar op een subtiele manier benvloeden. Dat is nog eens wat anders dan een aanpak waarbij je van denken naar doen komt in zes of zeven stappen! En wat blijkt nu, voor denken en doen van een groep mensen geldt hetzelfde. Want groepen blijken op vergelijkbare manieren als individuen te den­ken en te doen! De theorie van de aggre­gatiemens toont dat op over­tuigende wijze aan. Evenals materie kunnen mensen in bepaalde aggregatietoestanden verkeren. Op die manier is een groep mensen niet en­kel maar een optelsom van individuen maar een toe­stan­d waarin een mens kan verkeren. Net zoals gas­moleculen door samen te klonteren tot een vloeistof kun­nen condenseren, zo kunnen individuen door samen te werken een groep vormen (dus tot een groep 'aggregeren').

De theorie van de aggregatiemens maakt duidelijk welke overeenkomsten en verschillen er tus­sen de­ze aggregatietoestanden van de mens zijn. Is water wel zo heel erg anders dan waterdamp? En is, in het verlengde daarvan, een groep iets heel anders dan een individu? In het boek "De Aggregatiemens" leidt de speurtocht naar ant­woorden op deze vra­gen tot vier wer­kings­principes voor groepsgedrag. Deze vier principes geven een lei­draad voor het op­ti­maliseren van groepsgedrag en bieden tegelijkertijd inzicht in een breed scala aan afwijkingen in dat groeps­gedrag. Zo komen afwijkingen als autisme, rigiditeit en narcisme bij groepen net zo goed voor als bij individuen. Maar dan net even anders. Het lijkt alsof deze aandoeningen zich vermommen zo­dra ze zich in de aggregatietoestand van de groep voordoen. De aggregatiemens helpt deze vermommingen te doorzien en de afwijkingen te benoemen. De vier gevonden wer­kingsprin­cipes kunnen als volgt samengevat worden:

  1. kennisvorming: Bij sommige groepen verloopt de kennisvorming zo snel en frivool dat zij voortdurend de plank misslaan. Bij andere groepen verloopt de kennisvorming zo traag en degelijk dat ze de plank niet eens slaan.

  2. methodevorming: Sommige groepen zijn zo onevenwichtig en eenzijdig gericht dat ze steeds hals over kop op uitdagingen ingaan. Andere groepen zijn zo evenwichtig en spreiden hun aandacht met zoveel finesse, dat men niet aan uitdagingen toe komt.

  3. sturing: Soms bemoeien de denkers zich zo nadrukkelijk met de doeners dat er een verkramping van het groepsgedrag optreedt. In andere gevallen worden de doeners zodanig door de denkers verwaarloosd, dat de groep stuurloos ronddobbert.

  4. verloop: Sommige groepen hebben zo'n grove aanpak, dat ze vele hobbels op hun weg pas zien als ze er op vast zitten. Anderen hebben zo'n verfijnde aanpak, dat ze ook vele hobbels nemen die er niet zijn.


Elk werkingsprincipe be­staat als het ware uit een schuifknop die tussen twee ui­ter­sten be­weegt, bij­voor­beeld tussen ver­kramping en stuur­loos­heid. Veel samenwerking tus­sen mensen functio­neert niet goed, door­dat de groep (onopgemerkt) in n van de uitersten is geraakt. Een ministerie dat elke twee jaar met onderwijs­her­vor­min­gen komt kan men rustig als frivool en te voortvarend in zijn ken­nisvorming bestempelen. En een groep hang­jon­geren die voortdurend passanten lastig valt kan met goed recht onevenwichtigheid en eenzij­digheid worden verweten. De groeps­le­den zelf zien dat niet, zoals de wandelaars op het plaat­je ook niet zien wat zich boven hun hoofden afspeelt. De waarnemer bovenop het meng­paneel ziet dat echter wel. Een goed functione­ren­de groep houdt afstand tot uitersten en zoekt steeds actief naar een goede middenweg bij elk van de werkingsprin­ci­pes. Als u daar meer over wilt weten dan kunt u Peter Schuttevaar voor een lezing inhuren of u kunt bij Vitha workshops, cursussen en trainin­gen bestellen. U klimt dan samen met hem bovenop het metaforische mengpaneel van het groeps­ge­drag. En passant leert u daarbij, be­staande managementtheorien en methodieken beter te duiden.

Zie de dienstenpagina voor meer details.